MDD v hmyzí říši 31. 5. 2024
MDD jsme oslavili v hmyzí říši
Den dětí jsme začali slavit hned od rána. Paní učitelka Danielka děti malbou na obličej proměnila na motýlky, berušky, včeličky a naladila tak naše malé smíšky na další aktivity, které jsme v tento slavnostní den pro děti připravili. Při ranní tvoření housenek z korálků, zamotávání kukel a výrobě motýlků se děti dozvěděly, jak se z nakladeného vajíčka přes vývojové cykly stane motýl.
Po svačince jsme spěchali na zahradu, kde nás už čekal včelařem pan Mikulenka s interaktivním povídání o včelkách s ochutnávkou medu s plástů. Po posilnění sladkým darem od včelek jsme zahájili hry v hmyzí říši. Děti krmily včelí larvy, zdobily motýlům křídla barevnými vršky z pet-láhví. Se smíchem se s pomocí kamaráda jako vypasené housenky zamotávaly do dlouhé látky a v kukle se proměnily na krásné motýly. Dále děti mohly skládat puzzle hmyzích kamarádů, sosat džus přes brčko. Na krátký čas se proměnily na čmeláky a učily malé čmeláky doletět co nejdál. Společně se nám podařilo zachránit mravenčí vajíčka i miminka a pomohli jsme postavit nové mraveniště.
Nejvíce děti zaujalo stanoviště s pavoučí sítí, kdy měly za úkol opatrně jako drobný hmyz prolézt pavučinou, aby neprobudili pavouka, který si chytře na vlákna připevnil rolničky. Úkol nelehký, většina opakovala pokus prolézání sítí několikrát. Děti se vzájemně povzbuzovaly, když se někdo chytil, držely mu pěsti, aby se stihl z pavučiny vymotat dřív než dorazí pavouk. Už víme, že pavouk nepatří mezi hmyz, protože má 8 nohou.
Během dne si všichni zábavnou formou upevnili nové vědomosti o hmyzu, že tito malí živočichové mají tykadla, tělo rozdělené do tří článků, 4 křídla, tři páry nohou, většinou mají složené oči a umějí aktivně létat.
Za zdolání všech aktivit si děti za odměnu mohly pomocí hmatu vybrat z kouzelného pytle plyšáka. Pro nás pedagogy byly odměnou rozzářené děti, výkřiky radosti, zvonivý smích a touha zdolávat jednotlivá stanoviště znova a znova. Na žádost dětí, jsme si pavoučí síť ponechali do dalších dnů, aby se mohly zdokonalovat v mrštnosti, soustředění a promýšlet nové strategie. Těší nás, že děti touží zdolávat překážky, hledají řešení, věří si, vzájemně se povzbuzují a pomáhají si.
Text: Martina Borsíková Ďurinová
Foto: Alena Gavendová